26.04.2017

ДОПОРОГОВІ ЗАКУПІВЛІ В СИСТЕМІ PROZORRO. ЧИ ВСЕ ПРОЗОРО НА PROZORRO?

Аналітичне видання “Юрист&Закон”
Випуск №11

У рамках боротьби з корупцією і з метою економії державних коштів в Україні була впроваджена система електронних закупівель, які проводяться за рахунок державних коштів. Ця система вже існувала в європейських країнах, а для впровадження електронних закупівель в нашій державі була взята за основу модель електронних закупівель в Грузії. Система державних електронних закупівель показувала позитивні результати: були зменшені корупційні ризики серед членів тендерних комітетів державних підприємств, відзначалася значна економія бюджетних коштів, а також був зафіксований вихід представників малого та середнього бізнесу для участі в закупівлях.

У 2015 році почала свій тестовий період система електронних закупівель PROZORRO, яка ввела нову форму закупівель – допорогові закупівлі. Уже в 2016 році допорогові закупівлі отримали свою законодавчу регламентацію, зокрема ч. 1 ст. 2 Закону України “Про публічні закупівлі” передбачено, що замовники можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) і виконавця робіт для укладення договору, якщо їх вартість менше ніж 200 тисяч гривень – для закупівлі товарів і послуг і менше ніж 1,5 мільйона гривень – для закупівлі робіт. Цією нормою також регламентовано, що допорогові закупівлі повинні проводитися з дотриманням принципів здійснення державних закупівель, які встановлені Законом України “Про публічні закупівлі”.

Допорогові закупівлі проводяться відповідно до Порядку здійснення допорогових закупівель, затвердженого наказом ДП “Зовнішторгвидав України” від 13.04.2016 р. № 35 (далі – Наказ).

Відповідно до зазначеного Наказу проведення допорогової закупівлі можна поділити на такі етапи:

Виділивши окремі етапи проведення закупівлі, наведемо їх коротку характеристику для побудови чіткого алгоритму проведення допорогових закупівель:

Публікація оголошення про проведення закупівлі

Відповідно до річного плану закупівель замовник формує оголошення про проведення допорогової закупівлі через систему електронних закупівель шляхом заповнення електронних форм на будь-якому акредитованому майданчику, користувачем якого він є. На електронний майданчик також завантажується документ з цим оголошенням, в якому повинні бути вказані: повна назва та контакти замовника, предмет закупівлі, його необхідні технічні характеристики і кількість, термін поставки товару/послуг, очікувана вартість закупівлі і розмір мінімального кроку зниження ціни, кваліфікаційні вимоги до учасників закупівлі, умови договору, термін періоду уточнень і прийняття пропозицій і т. п.

Саме тоді оголошенню присвоюється персональний ідентифікатор закупівлі (наприклад UA-2017-01-01-000123-a), а також проводиться публікація оголошення в системі електронних закупівель.

Під час встановлення терміну періоду уточнень і періоду прийому пропозицій замовники часто ігнорують вимоги щодо їх мінімальної тривалості, яка визначена Наказом.

Відповідно до Наказу встановлено такі вимоги. Термін періоду уточнень і прийому пропозицій повинен бути не менше 1 дня, якщо очікувана вартість закупівлі не перевищує 50 тис. грн, і не менше 3 днів для періоду уточнень і 2 днів для періоду подачі пропозицій, якщо вартість закупівлі перевищує 50 тис. грн. На практиці замовники досить часто встановлюють період уточнень терміном в один календарний день і період подачі пропозицій терміном в один календарний день, не беручи при цьому до уваги святкові та вихідні дні.

Таким чином, замовники свідомо обмежують коло потенційних учасників, які можуть взяти участь у закупівлі. На жаль, електронна система не контролює і не встановлює мінімальних допустимих меж тривалості терміну періоду уточнень із урахуванням очікуваної вартості закупівель.

Період уточнень і внесення змін в документацію

На цьому етапі учасники шляхом використання електронної системи можуть поставити замовнику питання щодо документації та вимог, які встановлені замовником, а замовник, в свою чергу, повинен дати відповідь. Всі питання учасників і відповіді замовників відображаються в електронній системі закупівель, однак назва учасника, який поставив запитання, буде відома тільки після проведення аукціону.

У період уточнень замовником можуть бути внесені зміни в оголошення і документацію, які повинні бути опубліковані в системі електронних закупівель.

Після завершення періоду уточнень допорогова закупівля отримує статус “Прийом пропозицій”.

Період подачі пропозицій

У період подачі пропозицій ніякі питання і зміни в закупівлю внесені бути не можуть.

У цей період учасники можуть подати пропозиції шляхом використання електронної системи. Перед подачею пропозиції учасникам рекомендую подбати про наявність коштів на балансі підприємства, адже за подачу пропозиції учасник повинен платити за участь у відповідності з наступними тарифами:

Очікувана вартість закупівлі: Вартість подачі пропозиції на один лот:
До 20 000 грн 17 грн
20 001 – 50 000 грн 119 грн
50 001 – 200 000 грн 340 грн
200 001 – 1 000 000 грн 510 грн
Від 1 000 001 грн 1 700 грн

Після підготовки документів пропозиції і приведення їх у відповідність до вимог замовника необхідно зробити сканкопію всіх документів і додати їх на майданчик шляхом завантаження файлів, а також необхідно вказати початкову вартість вашої пропозиції в електронній графі на майданчику.

Після завершення періоду подачі пропозицій допорогова закупівля отримує наступний статус:

– статус “Аукціон”, якщо на участь в торгах подано дві і більше пропозиції;

– статус “Кваліфікація”, якщо на участь в торгах подано пропозицію одним учасником;

– статус “Закупівля не відбулася”, якщо на участь в торгах не було подано жодної пропозиції.

Проведення аукціону

Під час оголошення допорогової закупівлі електронна система самостійно призначає час проведення аукціону, про що зазначається в оголошенні на електронному майданчику.

Після призначення закупівлі статусу “Аукціон” на електронному майданчику розміщується посилання. У призначений системою час учасникам, які подали свої пропозиції, необхідно перейти за посиланням для авторизації і можливості змінювати свої ставки. Також за ходом аукціону може спостерігати будь-яка особа без необхідності в авторизації.

В аукціоні пропозиції учасників розміщуються від найвищої до найменшої ціни, а якщо учасниками запропоновані однакові ціни, то першим буде вважатися учасник, який подав свою пропозицію раніше.

Після початку аукціону учасники можуть побачити рейтинг своєї пропозиції в графі “Ви”, а також побачити вартість пропозиції інших учасників, назви яких до завершення аукціону будуть закриті під словосполученням “Учасник 1”, “Учасник 2” і далі.

Під час аукціону, який проходить в три раунди, на кожному з раундів учасники мають право знизити ціну не менше ніж на один крок від своєї попередньої ціни. Перше право робити ставку надається учаснику з найвищою ціною, а учасник з найменшою ціною буде робити ставку останнім.

Після завершення трьох раундів будуть оголошені результати проведених торгів і відкриті назви учасників. Закупівлі буде присвоєно статус “Кваліфікація”.

Кваліфікація учасників

У період кваліфікації всі бажаючі зможуть побачити назви, цінові пропозиції та документи учасників, які брали участь в торгах.

На цьому етапі замовник розглядає пропозиції учасників. В першу чергу замовник розглядає учасника, який надав за результатами аукціону найнижчу пропозицію, і приймає рішення щодо відповідності пропозиції вимогам, зазначеним в період оголошення закупівлі. Якщо пропозиція першого учасника відповідає всім вимогам замовника, то пропозиція такого учасника визнається переможцем.

У разі невідповідності пропозиції першого учасника вимогам замовника така пропозиція має бути відхилена. Після відхилення пропозиції першого учасника замовник повинен оцінювати на відповідність вимогам пропозиції наступного учасника. У разі відхилення пропозиції всіх учасників як таких, що не відповідають вимогам замовника закупівлі присвоюється статус “Закупівля не відбулася”.

Рішення тендерного комітету замовника про визначення переможця та про відхилення пропозиції учасників повинні бути оформлені відповідним протоколом, який оприлюднюється в системі електронних закупівель.

Оскарження результатів закупівлі

Якщо учасник заперечує проти відхилення його пропозиції замовником або проти визнання переможцем іншого учасника, то протягом періоду оскарження такої учасник має право подати скаргу через систему електронних закупівель. Замовник зобов’язаний надати відповідь на скаргу учасника протягом трьох днів. У разі ненадання замовником відповіді і після закінчення трьох днів скарга подається до органу оскарження.

Однак практичний досвід оскарження допорогових закупівель свідчить про те, що найчастіше замовники ігнорують подачу скарги, а орган оскарження через свою завантаженість не встигає розглянути скаргу до присвоєння їй статусу “Завершена”.

Завершення закупівлі

Укладення договору між замовником і переможцем проводиться не раніше, ніж через 2 робочих дні після оприлюднення рішення про визначення переможця.

Протягом двох робочих днів після підписання договору замовник повинен завантажити сканкопію договору на електронний майданчик, а потім система автоматично присвоїть закупівлі статус “Завершена”. Після присвоєння закупівлі статусу “Завершена” скарги, які подані до органу оскарження, не розглядаються.

Отже, здійснивши короткий аналіз всіх стадій проведення державних закупівель, можемо побачити багато недоліків цієї системи. Зокрема, необхідно вказати, що остання стадія фактично виключає можливість оскарження. Зробимо короткий аналіз ситуації:

У середу замовник публікує протокол про відхилення пропозиції учасника, а учасник, в свою чергу, направляє скаргу замовнику. Протягом трьох календарних днів учасник очікує відповідь від замовника, а не отримавши її, направляє скаргу до органу оскарження. У той час вже пройшло два робочих дня (це четвер і п’ятниця), і в понеділок замовник укладає договір з переможцем і публікує його. Після цього закупівля отримує статус “Завершена”, і скарга вже не підлягає розгляду. Таким чином, в органу оскарження немає достатнього часу і можливості для належного розгляду скарги, а учасник, пропозиція якого відхилена, позбавляється можливості бути переможцем тендера.

Отже, знаючи недоліки електронної системи закупівель, замовники можуть порушувати вимоги до мінімального терміну періоду уточнень і прийому пропозицій, включати в кваліфікаційні вимоги дискримінаційні умови, не відповідати на запитання учасників, визнавати переможцем бажаного учасника і, ігноруючи скарги інших кандидатів, укладати з ним договір. При таких умовах прозорість системи PROZORRO залишається під великим знаком питання.

Юрист АО “Артіус”

Євгенія Ляшенко

 

Поделиться:
Заказзать обратный звонок