17.05.2019

Мінфін написав нові правила для спрощенців

Для сайту UBR.ua
14.05.2019
адвокат Іван Краснов

Підприємці, що працюють на єдиному податку, зможуть отримувати електронні виписки з реєстру, дистанційно вибирати групу платників податку та сплату ПДВ

Малому бізнесу збираються змінити податкові правила. Міністерство фінансів оприлюднило проект наказу, яким пропонується затвердити новий порядок застосування спрощеної системи оподаткування. А також нові форми заяв:

  1. на застосування спрощеної системи оподаткування;
  2. розрахунку доходу за календарний рік, що передує року переходу на єдиний податок;
  3. запиту на отримання виписки з реєстру платників єдиного податку;
  4. виписки з реєстру платників єдиного податку.

Українських підприємців звільнять від сплати ЄСВ

Відповідно, повинен втратити чинність діючий наказ Мінфіну №1675 від 27 грудня 2011 р. В пояснювальній записці чиновники обгрунтовують необхідність змін прийняттям закону про стимулювання фермерських сімейних господарств (№2497 від 10 липня 2018 року), згідно з яким УКРІНФОРМ повинна вести реєстр платників єдиного податку. Новий порядок вступить в силу після його офіційної публікації.

Косметичні правки

Насправді такий реєстр ведеться з 2014 року, коли було скасовано свідоцтво платника єдиного податку. Замість нього статус єдинника тепер можна підтвердити випискою з Реєстру платників єдиного податку. А можна і зовсім обійтися без папірців, так як інформація з реєстру знаходиться у вільному доступі на сайті УКРІНФОРМ. Формально новий порядок «узаконює» ведення електронного реєстру платників єдиного податку: це вже не буде система, яка працює в тестовому режимі, ДФС буде нести відповідальність за внесені в неї дані. Глобально, за словами юристів, правила роботи для спрощенців не можуть помінятися – ці положення закріплені в Податковому кодексі. Тобто діючий порядок оподаткування, критерії визначення в групи, ставки, терміни подання звітності та сплати податку залишаються.

Необхідність в новому порядку виникла, так як з моменту вступу в силу наказу №1675 у 2012 році, в нього не вносилися зміни, в той час як в статті Податкового кодексу щодо спрощеної системи оподаткування зміни вносилися постійно. Зокрема законами:

  • №4834-VI від 24.05.2012,
  • №5083-VI від 05.07.2012,
  • №5503-VI від 20.11.2012,
  • №657 від 24.10.2013 года,
  • №1636-VII від 12.08.2014,
  • №71-VIII від 28.12.2014,
  • №909-VIII від 24.12.2015,
  • №1797-VIII від 21.12.2016,
  • №2497-VIII від 10.07.2018,
  • №2628-VIII від 23.11.2018.

За останні сім років змінювалися критерії віднесення до спрощенців (за обсягом доходу і кількістю працівників), обмеження по виду діяльності (наприклад, роботи з ювелірними виробами). Було анулювання реєстрації кримських платників і переклад на спрощенку частини сільгоспвиробників.

Єдиний податок та ЄСВ: що врятує спрощенців від помилок

Щоб врахувати ці зміни ПК в підзаконної нормативці, знадобився новий наказ Мінфіну.

Адміністративні уточнення

По суті, пропонується затвердити єдині правила гри для платників єдиного податку. Основна мета нового порядку – нормативне забезпечення реалізації положень ст. 299 ПК про порядок реєстрації та анулювання реєстрації, зокрема, подання запиту і отримання витягу з реєстру платників єдиного податку, який діє в Україні з 1 січня 2014 року. Юрист відзначає, що нові правила не стосуються питань існуючої реєстрації платників, тобто не вимагають від них перереєстрації у зв’язку з новим порядком. Самі форми заяв, які подаються для переходу на систему спрощеного оподаткування, отримання інформації з реєстру документів, змінилися неістотно. Але є важливі зміни. Так, в запропонованій формі заяви на обрання спрощеної системи оподаткування нарешті додані варіанти обрання статусу платника ПДВ.

Що найголовніше

Основне нововведення – встановлені терміни прийняття рішень органами ДФС, додається можливість нових форм взаємодій з податківцями (електронні заяви та інший документообіг).

Щоб не чекали. Українським ФОП спростять реєстрацію і тимчасово звільнять від податків

«Зараз багато документів підприємцям необхідно возити особисто, в тому числі заяву на вибір статусу платника ЄП або зміну групи. Витяг з реєстру платників ЄП також треба забирати особисто. З набранням чинності зазначених змін такі дії суб’єкт зможе робити через кабінет платника податків», – пояснила UBR.ua податковий консультант Київського центру підтримки і розвитку бізнесу Олександра Томашевська.

Наприклад, у підприємця, який просить перевести його на іншу групу ЄП, можна «не прийняти заяву», або затягувати з видачею певних документів, видати необгрунтовану відмову. Суб’єкт малого бізнесу навряд чи піде в суд, скоріше, купить ящик паперу, щоб домогтися позитивного результату.

За словами Тетяни Ященко, формальне закріплення адміністративних процедур – однозначно позитивний факт, так як це дає платнику розуміння порядку прийняття рішень та підстави для пред’явлення скарг в разі відступу від таких стандартів.

Важливі дрібниці

У той же час значна частина тексту запропонованого порядку дублює ПК, але з невеликою деталізацією саме адміністративних процедур.

«Така систематизація та оновлення нормативно-правових актів потрібна однозначно. Але хотілося б, що б при їх розробці більше уваги приділялося практичним питанням, а не дублювання норм з ПК », – сказав UBR.ua адвокат АО «Артіус» Іван Краснов.

Чим обернеться нова зміна правил роботи з касовими апаратами

І наводить ряд конкретних недоробок. Наприклад, п.2 розділ V Порядку говорить, що виписка завіряється підписом керівника податкової. Тобто відсутній обов’язок проставлення печатки на паперовому варіанті документа. З одного боку, це вірно – ми йдемо від необхідності використання печаток в процесі господарювання, але в той же час, як перевірити приналежність підпису саме начальнику (уповноваженій особі) податкової?

«Логічно було б створити електронний реєстр, де за номером вилучення, можна було б перевірити чи видавався документ», – вважає юрист.

Також при обранні спрощеної системи оподаткування треба обов’язково вказати ідентифікаційний код юр- або фізособи (п.2 підрозділ 1 розділу ІІ Порядку). Але це неможливо, якщо юрособа подає реєстратору заяву на єдинника разом з документами на первинну реєстрацію підприємства.

Нарешті, в разі будь-якої зміни інформації в ЄДР, треба додатково подавати заяву в податкову інспекцію (п.8, 9, 10 підрозділ 1 розділу ІІ Порядку).

«Незрозуміло, чому не зроблено висновки минулих років, і не зробити процедуру прийняття таких зміни податківцями автоматично, шляхом викачування змін з ЄДР », – каже Іван Краснов.

Проблеми ліквідації

Є недопрацювання і по частині ліквідації підприємств. Ліквідація фізособи-підприємця проводиться податківцями в день отримання інформації держреєстратора. Нарахування єдиного податку йде до кінця місяця, в якому анульовано статус єдинника.

Ці норми є в НК, але можуть бути проблеми в разі, коли така заява подається в останній день місяця. Згідно із законом реєстратор протягом 24 годин робить відповідний запис у реєстрі. Тобто, ліквідація фіксується вже 1 числа нового місяця. І відправляє цю інформацію в ДПІ (до речі перевірити відправив реєстратор дані у простих смертних немає, так само як і перевірити отримання їх податківцями).

Як ФОП піти в декрет і отримати законні виплати

«Виходить, що ДПІ ліквідує статус єдинника вже на початку нового місяця з нарахуванням єдиного податку. Про що сам платник може і не здогадуватися », – пояснює Іван Краснов.

При цьому п.5 розділ ІІІ нового Порядку говорить, що якщо ДПІ анулювало статус єдинника після перевірки (виявлені порушення несумісні зі статусом єдинника), то знову стати єдинником можна тільки через рік з моменту прийняття такого рішення.

Це теж дублювання норми Податкового кодексу, яке може обернутися проблемами для платників. Наприклад, ФОП в квітні 2018 року допустив порушення – отримав розрахунок за виконану роботу методом бартеру. Через рік, у квітні 2019го до нього прийшла перевірка. Анулювали статус єдинника з 1 липня 2018 року (перше число наступного кварталу, після допущеного порушення).

Таке рішення прийняли за результатами перевірки, тобто в квітні 2019го. В акті зробили донарахування зобов’язань за загальною системою оподаткування за період з 1 липня 2018 (дата втрати статусу єдинника) по квітень 2019го (дата проведення перевірки). В результаті ФОП не може претендувати на повторне отримання статусу єдинника до квітня 2020 року, тобто 4 кварталу після прийняття ДПІ рішення про анулювання.

У той же час, згідно з проектом нового Порядку, анулювання по описаній ситуації можливо за результатами перевірки, а не в процесі її проведення. Виходить, що податківці спочатку повинні провести перевірку і встановити факт порушень, несумісних зі статусом єдинника. І тільки потім, після перевірки, прийняти рішення про анулювання статусу єдинника. Потім провести нову перевірку для донарахування зобов’язань з 1 липня 2018 року по дату проведення нової перевірки.

«Сумніваюся, що буде реалізована така процедура з двома перевірками поспіль. Швидше за все, як завжди, буде під час проведення однієї перевірки та анулювання статусу єдинника і донарахування податків », – вважає юрист.

Єдиний податок: що потрібно знати про сплату і звітності

Якщо суд, наприклад, визнав незаконним рішення податківців про позбавлення підприємця статусу єдинника, то згідно з п. 8 розділ ІІІ нового Порядку вноситься запис про нову реєстрацію, а не поновлюється існуючий статус з дати незаконного анулювання. В результаті, в період з дати прийняття незаконного рішення ДПІ до дати внесення нового запису про статус платника (за судовим рішенням) суб’єкт підприємницької діяльності не буде єдинником. І тут можуть бути зловживання з боку УКРІНФОРМ.

Кримське питання

Окремо варто згадати питання анулювання свідоцтв тих платників єдиного податку, які були зареєстровані в Криму. Фактично в новому порядку пропонується формально закріпити вимоги податкового та іншого законодавства України, що виникли через тимчасову окупацію території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

З 1 червня 2014 року анулюється реєстрація платників єдиного податку, які за станом на 31 травня 2014 року були зареєстровані в Криму. І на дату набрання чинності цим нового наказу Мінфіну матимуть місцезнаходження (місце проживання) на території АР Крим або міста Севастополя.

За словами Тараса Коваля, новий порядок врегулював питання повторної реєстрації таких суб’єктів платниками єдиного податку після 1 червня 2014 по новим місцезнаходженням (місцем проживання) в Україні. Але якщо такий суб’єкт відмовився евакуюватися і продовжує проживати на території АР Крим або міста Севастополя, то йому буде відмовлено в такій повторної реєстрації до закінчення тимчасової окупації.

Пенсійний фонд почне перевіряти бізнес і робити директорів невиїзними

Фінансовий аналітик Eterna Law Зоя Кравченко побоюється, що 5 років – занадто великий інтервал для скасування реєстрації платників заднім числом. І тут повинні бути рекомендації для юридичних осіб, які працювали з даними підприємцями, яких вважали на єдиному податку.

«Чи будуть послуги даних підприємців вважатися правомірно наданими в рамках їх заявленої діяльності в період з 01.06.2014 по даний момент. В даному контексті більше питань, ніж відповідей. Необхідні роз’яснення УКРІНФОРМ », – вважає Зоя Кравченко.

Втім, Іван Краснов вважає, що швидше за все, за період з літа 2014 року по сьогоднішній день в ДФС нараховані великі суми податкових зобов’язань по зазначеним особам, а стягнути в бюджет їх не виявляється можливим. Тому і запропоновано їх просто списати, щоб не «псувати статистику» поповнення держбюджету.

Поділитися: