13 липня 2016 року Кабінет міністрів України прийняв Постанову № 440, якою регламентував ведення Реєстру неприбуткових організацій. Одним з важливих моментів стало те, що абсолютно всі без виключення неприбуткові організації зобов’язали до 1 січня 2017 року підтвердити свій статус неприбутковості, по суті здійснити перереєстрацію.
Наслідки недотримання цієї вимоги більш ніж серйозні – виключення з Реєстру. Відповідно до ст.133.4. Податкового кодексу України неприбуткові організації не є платниками податку на прибуток підприємств. Якщо ж організацію виключать з Реєстру, то на неї автоматично покладеться обов’язок сплачувати податки.
Критерії віднесення підприємств, установ та організацій до неприбуткових встановлено пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу. Щоб отримати статус неприбутковості організація повинна бути:
Перелік неприбуткових організацій наведений у Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до реєстру та виключення з нього, що затверджений постановою КМУ №440.
Унесені до Реєстру неприбуткові організації не сплачують податок на прибуток з будь-яких доходів, отриманих від статутної діяльності, якщо дотримуються встановлених законом умов розпоряджання коштами.
До 17 вересня Державна фіскальна служба повинна була розіслати листи усім неприбутковим організаціям з вимогою підтвердити статус неприбутковості. Відповісти на такий запит потрібно протягом місяця (з дня отримання).
Навіть тим, хто не отримав відповідний лист від фіскалів, варто якнайшвидше підтвердити статус неприбутковості своєї організації. Адже ті, хто до кінця 2016 року не приведуть свої установчі документи у відповідність з вимогами ПКУ та не нададуть копії таких документів контролюючому органу, після 1 січня 2017 р. будуть виключені податківцями з Реєстру неприбуткових організацій.
Для цього, перш за все, потрібно перевірити статут — чи прописані в ньому перераховані вище пункти, тобто чи відповідає він вимогам пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 ПКУ. Якщо так, то слід надіслати в податкову за основним місцем обліку неприбуткової організації лист-підтвердження у вільній формі щодо відповідності вимогам та завірені копії установчих документів (статут чи положення).
Якщо якогось положення в статуті бракує, це означає, що організація не відповідає вимогам неприбутковості. Отже, потрібно виправити ситуацію, внісши необхідні зміни до статуту. І вже після цього відкориговані установчі документи разом з реєстраційною заявою за формою №1-РН (є в додатку до вищезгаданого Порядку) з поміткою «зміни» надіслати в податкову.
Там їх перевірять і протягом 14 календарних днів з дня отримання приймуть рішення про те, що статус неприбутковості підтверджено й організацію включено до реєстру, чи про відмову в цьому. У разі відмови можна усунути недоліки та подати документи повторно.
Проте повторна перевірка також займе час, до того ж у листопаді — грудні очікуються величезні черги. Тож, якщо відкласти все на останній момент, є ризик не встигнути до початку нового року. Що тоді буде — ніхто не знає.
Більше того, у жовтні 2016 року Верховна Рада ухвалила Закон №1666 (законопроект №5067) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності», який ускладнив процес підтвердження статусу неприбутковості. Адже тепер в разі внесення змін до статуту підписи обов’язково потрібно нотаріально завіряти (за виключенням громадських об’єднань та благодійних організацій, якщо обов’язок такого засвідчення не передбачено їх установчими документами). 28 жовтня документ був підписаний Президентом, а вже 02.11.2016 набув чинності.