19.01.2016

ЗАКОН «ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ»: В ОЧІКУВАННІ ПІДПИСУ

Голосувала Рада в ніч

Наприкінці минулого року, 25 грудня, Верховна Рада на початку першої години ночі прийняла Закон “Про публічні закупівлі”. Чи було це рішення продуманим? Тяжко проаналізувати спонукання людей, котрі в останні дні року приймають закони «оберемками». До речі, що саме прийняли депутати невідомо, адже остаточного тексту документа досі немає. Днями з’явилася інформація, що оформлення тексту Закону завершено і скоро він буде переданий на підпис Президенту. Залишається чекати…

Що ж принесе нам Закон?

Суть Закону полягає у введенні в Україні загальнообов’язкових електронних державних закупівель (проект ProZorro). З 1 квітня 2016 року його норми почнуть реалізовувати центральні органи виконавчої влади, а з 1 серпня 2016 – всі без винятку держпідприємства та юридичні особи, що фінансуються з бюджету, тобто всі замовники.

З позитивних змін – скорочено перелік закупівельних процедур з п’яти до трьох, тепер будуть такі: відкриті торги, переговорна процедура і конкурентний діалог. Фактично відбулося поєднання двоступеневих торгів та попередньої кваліфікації в конкурентний діалог. Відкриті торги будуть проводитися в режимі онлайн шляхом електронного аукціону з автоматичною оцінкою тендерних пропозицій. Також передбачається створення централізованих закупівельних організацій, які відповідатимуть за закупівлі в певному регіоні.

Наскільки позитивний перехід на ProZorro?

Що стосується самої системи ProZorro, то перспективи для ринку держзакупівель на 2016 рік двоякі. Аналізуючи її як пілотний проект, можна прийти до висновку, що система в її сьогоднішньому вигляді суттєво вплине на бізнес.

З одного боку, недобросовісні учасники будуть систематично збивати ціну на послуги (товари, роботи) в тих чи інших торгах. Це змусить інших учасників штучно занижувати ціну на свої послуги, часто виходячи за межі мінімальної прибутковості. Звичайно, будуть заощаджуватися бюджетні кошти.

Однак, з іншого боку, це відіб’ється на якості послуг (товарів, робіт), що надаються замовнику-бюджетникові, бо за мінімальну вартість неможливо надати послуги високої якості. У результаті невідомо, хто від цього програє більше: бізнес, якому доведеться працювати на межі виживання, або бюджетники, яким доведеться погоджуватися на поганий сервіс.

Безперечно, для активних учасників процедур закупівель настануть не найкращі часи. І поки не організують систему контролю за заниженими ціни, ситуація не обіцяє покращитися.
Так що чекаємо підписання Закону Президентом і сподіваємося на краще…

Поділитися: